dimarts, 28 d’abril del 2009

PAC 2.2 CAS

Cas: A qui li toca seguir el conte?

Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén.

Una mestra d’educació primària, d’un centre d’ Hospitalet de Llobregat, estan portant a terme un projecte anomenat: a qui li toca seguir el conte. Amb aquest projecte intenten que els nens treballin la lectoescriptura, la tipologia de textos i l’ús de les noves tecnologies.

Aquest projecte tracta que una escola comenci un conte, posteriorment l’envií a traves d’Internet a la següent escola i aquesta segueixi el conte començat per l’anterior i així fins acabar el conte. D’aquesta manera treballem de forma compartida amb altres centres propers.

A partir d’aquest projecte dues escoles han continuat treballant de forma compartida amb totes les tipologies de textos que treballen (cartes, contes, textos informatius...)

Índex

Contingut

Accés al text

Context general


Experiència en ensenyament

8 anys


Experiència/ nivell d’expertesa en l’ús de TIC

Nivell d’usuari. Ha realitzat diversos cursos de formació.


Tipus d’escola

Centre públic educació infantil i primària


Localització del centre

Hospitalet de Llobregat


Connexió

Router ADSL i connexió WIFI a totes les aules


Localització dels recursos tecnològics

Una aula d’informàtica amb 30 ordinadors i un canó.

www.yahoo.es

Situació socioeconòmica dels alumnes

Classe baixa i amb una gran diversitat cultural


Context de la història o cas

Nivell dels alumnes

4rt de primària


Àrea/ unitat

Llengua (tipologia de textos), informàtica


Fites en la història

Activitats planificades a la sessió o unitat

-A partir de la tipologia de textos (contes,cartes, textos informatius) interactuem amb les TIC i diferents centres.

- Escriure i treballar la escriptura i la llengua catalana.

-Fer servir el processador de textos i la redacció i enviament de mails.

Text

Nivell d’aprenentatge esperat

Familiaritzar-se amb les TIC.

Millora dels aprenentatges a l’àrea de llengua catalana, ortografia, comprensió, expressió escrita...

Millora de la capacitat de comunicació mitjançant l’intercanvií d’informació i l’ajuda mútua entre els companys de l’aula.


Tipus d’activitat

Activitat per promoure el coneixement i introduir els alumnes en el món de les TIC. Es realitza durant tot el curs.

Text

Activitats de la història o cas

Tecnologies utilitzades

Ordinadors, canó, Internet i processador de textos.

Text

Raó per la qual la fa servir

A partir d’un projecte de centre “A qui li toca seguir el conte” van decidir seguir fent-lo en diferents tipus de textos.


Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)

Utilitzar les eines informàtiques per a estructurar els coneixements.

Transversal de les TIC


Dificultats trobades

Manca de motivació inicial per part de l’alumnat.

Dificultat per atendre a tots els alumnes. Problemes d’enviament i treball simultani amb els altres centres.

Text

Ajuda/ col·laboració emprada

L’escola proporciona l’aula d’informàtica, utilització de l’ordinador de l’aula i ajuda del mestre d’informàtica de l’escola.


Rol del educador

Guia i orientador de les activitats proposades.


Rol de l’estudiant

Investigador, experimentar noves situacions davant de les TIC


Resultats

Observacions

Activitat molt motivadora, on els alumnes fan amics i amigues d’altres escoles. Es tracta d’una activitat transversal on treballen la llengua catalana i l’ús de les TIC de forma engrescadora.


Avaluació de l’aprenentatge

Competència lingüística i competència social.


Lliçó apresa per l’educador

Els alumnes aprenen més amb activitats on ells investiguin i ells facin que en classes magistrals. Tot i que abans de començar a treballar un text hem de donar les pautes.


HISTORIA COMPLETA

Entrevistador: Bona tarda! El motiu de la meva entrevista, es per comentar alguna experiència sobre l’ús de les noves tecnologies a l’aula que hagi sigut per a tu satisfactòria.

Educador: A la nostra escola estem treballant en un projecte que es diu “A qui li toca seguir el conte”. Aquest projecte té com a objectiu la comunicació amb altres escoles del barri a partir de les noves tecnologies i el treball de la llengua catalana a partir dels contes. El coneixies?

Entrevistador: Havia sentit parlar però mai he treballat amb aquest projecte. Hem podries explicar com funciona?

Educador: Es tracta d’una petita narració que es crea amb la col·laboració de vàries escoles…. Cada escola es responsabilitza d’una part del conte. El plantejament, el nucli i el desenllaç. Quan la primera escola ha acabat el plantejament del conte a partir d’Internet s’envia i ells han de seguir amb el nucli i així successivament. A part d’escriure el conte es fa també un dibuix il·lustratiu del text…

Entrevistador: Què treballeu a partir d’aquesta activitat?

Educador: El disseny de l’activitat està pensat per treballar les competències bàsiques: Tractament de la informació i competència digital, Comunicació Lingüística i audiovisual i l’autonomia i la iniciativa personal

Entrevistador: Abans de l’entrevista he pogut veure a l’aula d’informàtica altres tipus de textos que em sembla que també compartit amb altres escoles.

Educador: Si, com has pogut veure a partir d’aquest projecte d’elaboració de contes, ens hem posat en contacte amb una de les escoles participants d’aquest projecte, per tal de poder estar en contacte amb l’escola i els seus alumnes.

Entrevistador: Quins tipus de textos feu a part del conte?

Educador: Estem començant a relacionar aquesta practica amb la tipologia de textos de llengua catalana, ara estem treballant la carta. Els nens s’envien correspondència via Internet, sembla que els esta agradant molt ja que estan ansiosos per rebre noticies dels seus amics virtuals. A part d’això escrivim textos informatius trimestrals explicant que hem fet a l’escola.

Entrevistador: Seguiu algun tipus de procés per elaborar aquest treball?

Educador: Primer de tot, escrivim el text en paper, el mestre s’encarrega de corregir els textos i posteriorment amb el processador de textos els alumnes passen els seus treballs a nets i finalment procedim a l’enviament.

Entrevistador: A partir de quina adreça electrònica feu els enviaments?

Educador: A principi de curs, vam obrir una compte a Yahoo per a tota la classe de 4t, tots saben la contrasenya i l’usuari, per tal d’entrar quan ells volen.

Entrevistador: Quin diries que és el teu coneixement i domini de les tecnologies?

Educador: Penso que encara hem queden molts coneixements per aprendre ja que cada vegada les noves tecnologies van canviant i es van fent més amplies..

Entrevistador: Amb quins recursos tecnològic disposes al centre?

Educador: Al centre tenim una aula d’informàtica amb 30 ordinadors. A l’aula en tenim un ordinador amb connexió a Internet i també disposem de wifi a totes les classes.

Entrevistador: amb quins problemes t’has trobat?

Educador: L’escola on treballo es d’un nivell mig- baix això provoca que molts dels alumnes que tenim no tinguin ordinadors a casa. El nivell d’informàtica dels alumnes es baix, però penso que amb aquesta activitat al final del curs els nens/es seran capaços de treballar amb les TIC.

La diversificació de nivells a l’aula, com anteriorment he dit la majoria dels alumnes no disposen d’Internet a casa, aquí es veu la diferencia dels alumnes que han treballat amb les TIC i els que no.

Possiblement altra problema que hem tingut ha estat el treball simultani entre escoles, a vegades a passat que els treballs no han estat enviats a l’hora i això ha dificultat la planificació de les altres escoles.

Entrevistador: Recomanaries el projecte?

Educador: Si, és un treball molt gratificant, els alumnes estan molt motivats i aprenen moltíssim. Recomano que les escoles treballin activitats similars per tal de portar a terme les competències bàsiques.

Entrevistador: Moltes gracies, per atendre’m. Ha estat una conversa molt enriquidora..

Educador: Gràcies a tu.

1 comentari:

  1. Hola Emma,
    M’ha agradat molt el projecte que has presentat. Penso que actualment hi ha punts del teu treball que no disposen de la importància que mereixen a l’escola. El fet de treballar la creativitat a través de la lectoescriptura és molt important i enriquidor. M’agradaria saber, si has trobat alguna dificultat en el moment d’implementar-lo pel que fa a aquest aspecte que et comentava de la creativitat. Ho dic perquè de vegades els nens i nenes tenen dificultats per a enllaçar idees i seguir un fil predeterminat, amb tendència a descontextualitzar la seva aportació. Ha estat aquest el teu cas? De ser així, com ho has treballat?
    Moltes gràcies per tot. Bona feina!! Et convido a visitar el meu blog.

    ResponElimina